Login
Katendrecht
Download de Cultureel Erfgoed Katendrecht Routekaart als PDF.
Katendrecht staat vol met Cultureel Erfgoed. Genoeg om een dag te vertoeven.
Route Katendrecht
SRivD_routekaart_Katendrecht_web.pdf
Lang niet alles is nog historisch. Terwijl Katendrecht al meer dan 800 jaar bestaat, dateert het oudste nog aanwezige object uit het jaar 1887. Zodat een wandeling over de Kaap vooral de transitie van een wijk laat zien.
iTour
http://izi.travel/­browse/­de7886e1-bdff-4a8e-b880-2db8c6d439f1
Katendrecht heeft ook een 'iTour', een met de mobiele telefoon begeleide wandeling, geschikt voor iPhone en Android. Klik op de link voor meer informatie.

De geschiedenis van Katendrecht

Katendrecht: gezicht op Tolhuis 1790
In 1199 kwam deze naam, als polder, voor het eerst voor. En omstreeks 1323 was al sprake van een veer naar Rotterdam en bouwde de Heer van Putten daar een tolhuis bij. Daarom heette het gehucht eerst Tolhuys en daarna pas Katendrecht.

Zo veranderde er door de jaren heen nog wel méér: niet alleen de naam, maar ook het uiterlijk, de zelfstandigheid en de populatie.

Toen voor het eerst sprake was van het ambacht Katendrecht, was dat een bedijkt gebied ten westen van de Tolhuisstraat en omsloten door de Wolphaertsbocht en de Nieuwe Maas. Vele jaren later kwam daar een gebied ten oosten bij: de Hillepolder. Na wat 'stuivertje' wisselen werden de gemeenten Charlois en Katendrecht in 1873 samengevoegd en in 1895 door Rotterdam geannexeerd.
De grootste verandering ontstond door het graven van de Rijnhaven (1887-1895) en de Maashaven (1898-1905). Niet alleen moesten zo'n 700 boerderijen, woningen en buitenhuizen verdwijnen, maar daardoor ontstond een geïsoleerd schiereiland met het accent op scheepvaart en industrie. Logisch dat de populatie de bedrijvigheid volgde (inclusief Chinese zeelieden en middenstand), dat de komst van zeelieden het uitgaansleven bevorderde en dat het uitgaansleven tot excessen leidde. Naarmate de haven richting Noordzee trok, verdwenen de schepen, de bedrijven en de prostitutie en werd op Katendrecht het nieuwe wonen ontwikkeld.

Zo ontstaat in de 21ste eeuw een metamorfose. Menig nieuwe bewoner en ondernemer 'kan de Kaap aan' en in toenemende mate weten ook bezoekers het schiereiland (weer) te vinden. Die attractiviteit wordt niet alleen versterkt door de herontwikkeling van het Deliplein e.o. en de komst van het stoomschip Rotterdam, maar ook door de plaatsing van de Rijnhavenbrug zodat Katendrecht nu ook verbonden is met de Wilhelminapier (en dus met o.a. Hotel New York en diverse theaters).
Sponsoren:
Gemeente Rotterdam